De eerste roman die we samen gaan lezen in de Joodse Literatuur Kring in Drachten is Onzichtbaar van Paul Auster.
Alvast een paar vragen om de bespreking ervan een richting te geven – al weet ik wel dat het nog véél te vroeg is. We komen hier pas in januari 2011 op terug. Maar sommigen hebben de roman al gelezen en het is goed om nu al te gaan nadenken over de structuur en de betekenis van deze roman.
Studievragen over Onzichtbaar:
1. Wat is de functie van de incestgeschiedenis in het tweede deel?
2. Is sexualiteit in deze roman een vertelde gebeurtenis of een verhalende metafoor voor iets anders?
3. Kijk nog eens naar de ‘kenmerken van de joodse literatuur’ in deze blogpost. (KLIK HIER) Kun je aan de hand van deze drie kenmerken de vraag beantwoorden of dit een ‘joodse roman’ is?
4. Paul Auster zei het volgende over de hoofdpersoon van zijn roman: The Locked Room:
But in the end, he manages to resolve the question for himself – more or less. He finally comes to accept his own life, to understand that no matter how bewitched and haunted he is, he has to accept reality as it is, to tolerate the presence of ambiguity within himself.
Geldt datzelfde voor Adam Walker, de hoofdpersoon in Onzichtbaar?
5. Wat betekent de titel: Onzichtbaar?
6. In de roman worden delen van het verhaal vanuit verschillende perspectieven verteld: eerste persoon, tweede persoon, derde persoon, indirect (als weergave van een manuscript), en met het commentaar van ‘Jim.’ Vergelijk die passages eens: Welk verschil maken deze perspectieven in de leeservaring?